Merkwissel

Soms een ander merk, maar dezelfde werking Het kan gebeuren dat je een ander merk medicijn ontvangt dan je gewend bent. Bijvoorbeeld omdat jouw merk tijdelijk niet leverbaar is, of omdat jouw zorgverzekeraar alleen een ander merk vergoedt. Dit noemen we een merkwissel. Geen zorgen: het werkzame bestanddeel blijft precies hetzelfde. Je krijgt dus dezelfde medicatie, alleen van een ander merk. Heb je vragen of merk je verschil? Ons team kijkt graag met je mee.

Waarom je soms een ander merk medicijn ontvangt

Bij Thuisapotheek leveren we altijd wat je arts voorschrijft. Soms zijn er meerdere merken beschikbaar met precies dezelfde werkzame stof.

Is jouw merk tijdelijk niet leverbaar door een tekort? Of vergoedt je zorgverzekeraar alleen een ander merk? Dan ontvang je een gelijkwaardig alternatief. Dit noemen we een merkwissel.

Je hoeft je geen zorgen te maken: de werking van het medicijn blijft hetzelfde. Neem gerust contact met ons op – we denken graag met je mee.

Het preferentiebeleid van je zorgverzekeraar

Om medicijnen betaalbaar te houden, werken zorgverzekeraars met een zogenaamd preferentiebeleid. Dat betekent dat jouw verzekeraar één merk als voorkeursmedicijn heeft gekozen.

Dit merk bevat precies dezelfde werkzame stof en werking als andere varianten, maar wordt volledig vergoed. Daarom leveren wij je dit voorkeursmedicijn.

Twijfel je of heb je vragen over jouw medicatie of vergoeding? Neem gerust contact op met ons team.

Meer informatie over het preferentiebeleid vind je op de site van de NZA: Wat zijn de regels rondom een preferentiebeleid?

Vertrouwde werking, andere verpakking

Soms ziet een medicijn of de verpakking er anders uit dan je gewend bent. Toch hoef je je geen zorgen te maken: het bevat dezelfde werkzame stof en voldoet aan dezelfde kwaliteitseisen als altijd.

We leveren alleen medicijnen die passen bij het recept van jouw arts. Daarbij controleren we altijd of je de medicatie veilig kunt gebruiken. Dit noemen we medicatiebewaking.

Wil je zelf even checken? Op het etiket van je medicijn staan jouw naam, geboortedatum, de werkzame stof en het gebruik zoals voorgeschreven.

Heb je vragen of twijfel je ergens over? Neem gerust contact met ons op . We helpen je graag.

Leveringsproblemen? Wij denken met je mee

Helaas komen medicijntekorten steeds vaker voor. Ook wij merken dat bepaalde medicijnen soms (tijdelijk) niet leverbaar zijn.

Is jouw medicijn niet beschikbaar? Dan zoeken we altijd naar een passend alternatief. Vaak gaat het om een ander merk met precies dezelfde werkzame stof en sterkte. Soms kiezen we tijdelijk voor een andere sterkte – bijvoorbeeld 2×50 mg in plaats van 1×100 mg.

We kijken samen met jouw (huis)arts naar de beste oplossing. Zo zorgen we ervoor dat je jouw behandeling veilig kunt voortzetten. Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op we helpen je graag verder.

Verantwoord wisselen van medicijnen

Wij wisselen een merkmedicijn nooit zomaar. Je veiligheid staat altijd voorop. Voor sommige medicijnen is wisselen zelfs helemaal niet toegestaan. Daarom houden we ons aan de Leidraad Verantwoord Wisselen, waarin landelijke afspraken staan over wanneer een merkwissel wél of juist níet kan.

De Leidraad maakt onderscheid tussen drie categorieën:

  • Rood: niet wisselen, behalve bij leveringsproblemen
  • Oranje: wisselen mag, maar alleen onder bepaalde voorwaarden
  • Groen: wisselen mag, tenzij er een goede reden is om dat niet te doen

Bij Thuisapotheek controleren we altijd zorgvuldig of een wissel verantwoord is. Als een merkwissel niet veilig of niet toegestaan is, leveren we gewoon je vertrouwde merk – of we zoeken samen naar een goede oplossing.

Heb je vragen? We denken graag met je mee.

Zo ga je veilig om met een ander merk medicijn

Gebruik nooit twee merken van hetzelfde medicijn tegelijk. Maak eerst je oude voorraad op voordat je begint met het nieuwe merk. Zo voorkom je verwarring en geef je je lichaam de tijd om te wennen.

Merk je dat het nieuwe merk anders aanvoelt of heb je last van bijwerkingen? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.

Liever je vertrouwde merk?

Wil je liever je gebruikelijke merk blijven gebruiken, ook als het niet wordt vergoed? Dan kun je dit zelf betalen. Houd er wel rekening mee dat deze kosten niet meetellen voor je eigen risico.

Soms is er een medische noodzaak om een specifiek merk te gebruiken. Als je (huis)arts dit op je recept aangeeft, kunnen we in sommige gevallen alsnog het merkmedicijn vergoed leveren. Bespreek dit met je arts en neem contact op met je zorgverzekeraar.

Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op.

Persoonlijk advies nodig?

Heb je vragen over je medicijnen of wil je overleggen? Ons team staat voor je klaar. Bel ons op 085 732 57 40, mail naar klanten@thuisapotheek.nl of WhatsApp ons we helpen je graag verder.