Extra informatie

Eerste uitgifte gesprek

Eerste uitgifte gesprek

Een nieuw medicijn gebruiken of krijgen kan altijd een beetje spannend zijn. Daarom krijg je bij een nieuw voorgeschreven medicijn van Thuisapotheek altijd extra begeleiding en een heldere uitleg over het gebruik. Dit wordt ook wel een eerste uitgifte- of een begeleidingsgesprek genoemd. Het doel van dit gesprek met één van onze apothekers of assistentes is het waarborgen van veilig medicijngebruik, ook bekend als medicatiebewaking.

Tijdens het eerste uitgiftegesprek wordt in de rust en privacy van je eigen huis een aantal onderwerpen besproken, zodat je het geneesmiddel veilig kunt gaan gebruiken. Voorafgaand aan dit gesprek zal één van onze gecertificeerde apothekers eerst controleren of de dosering gepast is voor jou en checken of er wisselwerkingen zijn met andere medicijnen. Vervolgens controleert hij of zij of je misschien allergisch bent voor bepaalde stoffen in het medicijn. Na deze stappen wordt er ook altijd gekeken of er eventuele waarschuwingen zijn vanuit het apotheeksysteem.

Wanneer alles in orde is, zal het gesprek worden ingepland. Samen met jou worden de mogelijke bijwerkingen besproken en wordt er altijd aandacht besteed aan de medicijnbegeleiding. Hierin wordt het gebruik (hoeveelheid en hoe te gebruiken) besproken en eventuele wisselwerkingen met andere medicijnen. Dit is een belangrijk onderdeel en zal ook zeker aan bod komen zodat de veiligheid en effectiviteit van de medicatie optimaal wordt benut. Tot slot is er genoeg ruimte voor vragen zodat je met een gerust hart de medicijnen kunt gebruiken. De schriftelijke uitleg wordt na het gesprek naar je opgestuurd, mocht je het nog even terug willen lezen.

De digitale bijsluiter

Een digitale bijsluiter bevat, net als de geprinte versie, alle informatie die je moet weten over je medicijn. Vanaf 2022 hoeven verplichte bijsluiters bij medicijnen niet langer alleen in gedrukte vorm verstrekt te worden. Dus wil je digitaal je bijsluiters ontvangen of vragen stellen aan één van onze apothekers wanneer het jou uitkomt? Download de Thuisapotheek app of schrijf je gemakkelijk in via het inschrijfformulier. Meer weten over deze mogelijkheden? Lees hier dan meer over onze service.

Is het eerste uitgiftegesprek verplicht?

Ja, het eerste uitgiftegesprek is verplicht. In principe mag de apotheek je geen medicijn meegeven zonder dit adviesgesprek. Ook als je geen behoefte hebt aan begeleiding. Het is een onderdeel van de zorg die apothekers verlenen. Door dit begeleidingsgesprek gebruik je veilig en bewust je nieuwe medicijn.

Wanneer mag een apotheker het eerste uitgiftetarief in rekening brengen?

  • Als je medicatie gaat gebruiken met een werkzame stof die je niet eerder hebt gebruikt.
  • Als je medicatie gaat gebruiken met een sterkte die je niet eerder hebt gebruikt.
  • Als je medicatie gaat gebruiken met een toedieningsvorm die je niet eerder hebt gebruikt.
  • Als je medicatie gaat gebruiken die je een jaar geleden of langer voor het laatst hebt gebruikt.

De kosten en vergoeding van het gesprek

De apotheker mag alleen voor ‘geneesmiddelen op recept’ kosten in rekening brengen voor het eerste uitgiftegesprek en de terhandstelling. De kosten hiervoor komen tot stand door afspraken tussen de zorgverzekeraar en de apotheek. Deze kosten verschillen per apotheek, niet per medicijn. Zo krijg je een onafhankelijk advies over je medicijngebruik. Het kan wel zo zijn dat er naast terhandstellingskosten ook materiaalkosten in rekening kunnen worden gebracht. Deze kosten zijn wel afhankelijk per medicijn.

Wat kost een eerste uitgifte?

  • Een eerste uitgiftegesprek (inclusief terhandstelling) kost bij een lokale apotheek gemiddeld tussen de 13 en 14 euro.
  • De terhandstelling (zonder het eerste uitgiftegesprek), ofwel de aflevering, kost bij een openbare apotheek gemiddeld tussen de 7 en 8 euro.

De kosten die hierboven benoemd zijn, worden vergoed vanuit het basispakket van je verzekeraar. Dit gaat dus wel eerst van je eigen risico af. Bij Thuisapotheek zijn de kosten van het eerste uitgiftegesprek en de terhandstelling iets lager. Dit komt omdat we geen fysieke locaties hebben in dure panden en onze dienst kunnen verlenen door heel Nederland.